Statystyki zagrożeń
wewnętrznych
Powaga zagrożeń wewnętrznych,
zamierzonych lub nie.
Zagrożenie atakiem ze strony podmiotów posiadających dostęp do informacji poufnych jest realne i istotne.
W branży pokutuje przekonanie, że wirusy i hakerzy są największym problemem przedsiębiorstw, ale tak naprawdę to personel, niezależnie od tego czy robi to przypadkowo czy w złej wierze, jest powodem naruszenia bezpieczeństwa.
W dzisiejszych czasach istnieje wiele możliwości pozwalających na stworzenie zagrożenia wewnętrznego, ale w niebezpieczeństwie znajdują się nie tylko dane przedsiębiorstwa. Kluczowe usługi (prąd, gaz, bieżąca woda, ścieki…), od których zależy codzienne życie naszego społeczeństwa również zależne są od komputerów, a co za tym idzie, potencjalnie narażone na ataki.
CERT Insider Threat Centre wnioskuje na podstawie przeprowadzonych przez siebie badań, że ataki wewnętrzne mają miejsce we wszystkich sektorach przedsiębiorstwa i podaje przykłady trzech najbardziej rozpowszechnionych działań.
DZIAŁAJĄCY W ZŁEJ WIERZE PRACOWNICY NIE SĄ JEDYNYM ZAGROŻENIEM WEWNĘTRZNYM
Zazwyczaj czynnik wewnętrzny nie działa w złej wierze.
Ośrodek analityczny Forrester research wykazał, że największa ilość naruszeń bezpieczeństwa (36%) jest rezultatem lekceważących lub nieostrożnych działań użytkowników, którzy nieumyślnie naruszyli bezpieczeństwo. Badania przeprowadzone na potrzeby “Manifestu zagrożeń wewnętrznych” wykazały, że 42% specjalistów IT uważa, iż bezmyślni użytkownicy są największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa przedsiębiorstwa. Tak naprawdę to zwykli użytkownicy nieświadomie udostępniają dane lub informacje, które mogą wpaść w niepowołane ręce.
52
% PRACOWNIKÓW NIE UWAŻA, ŻE UJAWNIANIE SŁUŻBOWEGO LOGINU STANOWI ZAGROŻENIE DLA BEZPIECZEŃSTWA
Badania przeprowadzone wśród 2000 pracowników biurowych ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii w ramach Insider Threat Persona Study wykazały, że około połowa (52%) pracowników nie uważa, że ujawnianie służbowego loginu stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pracodawcy.
Pracownicy często padają ofiarą kradzieży lub naruszenia danych uwierzytelniających przejętych za pomocą phishingu i/lub inzynierii społecznej. W ostatnich latach poważne naruszenia danych skierowały uwagę na brak środków bezpieczeństwa, które mogłyby zmniejszyć ryzyko i chronić przed nieumyślnie spowodowanymi zagrożeniami wewnętrznymi.
JAK PRZEDSIĘBIORSTWA RADZĄ SOBIE Z ZAGROŻENIAMI WEWNĘTRZNYMI?
W dzisiejszych czasach istnieje możliwość podjęcia czynnego działania w celu zmniejszenia ryzyka stwarzanego przez użytkowników działających nieumyślnie lub w złej wierze. Nasze badania wykazały jednak, że przedsiębiorstwa nie starają się lepiej zabezpieczyć swoich sieci i uodpornić ich na działania mające na celu narażenie na szwank reputacji firmy lub wywołanie strat finansowych.
Pomimo ponad 2500 naruszeń bezpieczeństwa wewnętrznego codziennie mających miejsce w Stanach Zjednoczonych i 19% pracowników twierdzących, że zamieszani byli w incident związany z naruszeniem bezpieczeństwa w pracy, jedynie jeden na pięciu specjalistów IT uważa, że zagrożenia wewnętrzne powinny stanowić priorytet polityki bezpieczeństwa. Ponadto znaczna większość (86%) specjalistów IT uważa, że zagrożenia wewnętrzne to głównie problem kulturowy i nie ma świadomości, iż technologia może pomóc im w rozwiązaniu problemów dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego.
Powyższe statystyki oraz te opublikowane przez CERT i Raytheon, a także kilka nagłośnionych naruszeń danych przyczyniło się do rosnącego przekonania, iż bezpieczeństwo wewnętrzne powinno plasować się wyżej w hierarchii problemów branży IT.

2500
NARUSZEŃ WEWNĘTRZNEGO BEZPIECZEŃSTWA CODZIENNIE MAJĄCYCH MIEJSCE W USA
86
% SPECJALISTÓW IT UWAŻA, ŻE ZAGROŻENIA WEWNĘTRZNE TO PROBLEM KULTUROWY
Dobrą wiadomością jest istnienie wielu metod pozwalających działom IT złagodzić zagrożenia.
PODSUMOWANIE
Wiele zagrożeń wewnętrznych może zostać wyeliminowanych poprzez zainwestowanie w narzędzia służące do monitorowania i kontrolowania użytkowników dla dobra ich oraz przedsiębiorstwa, dla którego pracują.
Ponadto w ramach podejścia do radzenia sobie z zagrożeniami wewnętrznymi należy brać pod uwagę kwestię kulturową. Systemy powinny być chronione za pomocą polityki bezpieczeństwa, która jest zrozumiała dla personelu. Badania wykazały, że 29% respondentów twierdzi, iż ich firma nie posiada żadnej polityki bezpieczeństwa, a jedynie 41% przyznało, że jest ona spisana w podręczniku lub instrukcji pracownika.
Specjaliści IT powinni ponownie przeanalizować sposób zastosowania technologii i politykę bezpieczeństwa w celu wzmocnienia obrony przed zagrożeniami wewnętrznymi lekceważonymi przez wiele przedsiębiorstw.
Oprogramowanie firmy IS Decisions zapewnia przedsiębiorstwom sprawdzoną i skuteczną ochronę, która pomaga zabezpieczyć sieć Windows przed zagrożeniami wewnętrznymi.
UserLock
Zarządzaj, kontroluj i chroń dostęp wszystkich uwierzytelnionych użytkowników do sieci.
FileAudit
Chroń i zdawaj sprawozdania z dostępu do wszelkich plików i folderów, które znajdują się w systemie Windows.
Rozwiązaniom IS Decisions zaufali







